5 restaurangtrender som restaurangägare inte kan ignorera efter pandemin

Fråga vilken restaurangägare eller expert som helst och de kommer att berätta samma sak. Branschen har gått in i en ny fas av förändring – och det är förändringar som skapar nya möjligheter för de som är redo att anpassa sig och sin verksamhet. God mat och bra service kommer alltid att vara hörnstenar inom restaurangnäringen, men det räcker inte längre.

Den plötsliga globala spridningen av COVID-19-viruset har påverkat samhället oerhört. Vad gäller restaurangindustrin, som redan hade påbörjat sin förändringsresa, har processen tagit ytterligare fart.

I den här artikeln kan du läsa om de viktigaste trenderna efter pandemin som du behöver ha koll på om du arbetar inom restaurangbranschen, för att överleva och blomstra i det nya klimatet. Vi har kombinerat vår många års erfarenhet inom branschen med råd från experter inom den globala och europeiska restaurangbranschen.

 

Trend 1: Hälsa och säkerhet för människor och planeten

Dagens konsumenter efterfrågar fler hälsosamma och/eller ekologiska alternativ – både för hälsan och miljöns skull. En av de största trenderna är efterfrågan av det köttfria proteinet. Acumen Reserch and Consulting förutsätter att ökningen av växtbaserade livsmedel kommer att öka med över 9% fram till år 2023.

Men det är inte bara hälsosammare alternativ som efterfrågas. Kunderna vill även att restauranger ska vara transparanta när det kommer till information om både näringsinnehåll och ansvarsfull produktion. De företag som kommer ta ledningen de närmaste åren är de som tar medveten konsumtion till nästa nivå.

Hälsosamma och gröna alternativ

Trend 2: Gör din mat tillgänglig

Bekvämlighet fortsätter att driva på köpbeslut. Dagens konsumenter är tekniskt kunniga, värdemedvetna och vill optimera sin tid på bästa sätt. De är vana att använda teknik för att förenkla sina liv och de vill att deras middagslösningar ska vara lika snabba, flexibla och bekväma som resten av deras köpbeslut. Att anpassa sig efter konsumentens villkor har blivit ännu viktigare nu under den rådande pandemin. Bekvämlighet är faktiskt så viktigt att det listades den viktigaste faktorn vid restaurangbesök av hela 82% av de tillfrågade i Mintels Global Food and Drink Trends 2019-rapport.

Ett av de bästa sätten att göra maten tillgänglig är genom hemleverans eller att kunden hämtar upp sin mat själv. Enligt Business Online beställer 86% av alla konsumenter hemleverans minst en gång i månaden. Även om det fortfarande är en liten del av den totala försäljningen, så har hemleverans haft en årlig tillväxt på 7% under de senaste fem åren vilket gör det tydligt att detta är en växande trend som inte bör ignoreras.

Trend 3: Använd tillgängliga innovationer

Digitala tjänster fortsätter att expandera. Enligt Restaurant Insider, 2020, har digital beställning och hemleverans ökat 300% snabbare än bordsservering sedan 2014.

Ett av de enklaste sätten att integrera teknik i en restaurang är öppna upp för fler möjligheter att beställa och betala för gästen exempelvis med mobila beställnings- och betalningsalternativ. Vidare kan du underlätta för restaurangpersonalen genom att tillhandahålla digitala verktyg som effektiviserar och hjälper dem i sin vardag. Det finns exempelvis lösningar som digitala köksskärmar och mobila enheter för bordsbeställning.

Tekniska lösningar som online-beställning, mobila betalningssystem blir allt vanligare och mer självklart. Enligt en studie av Deloitte föredrar 40% av kunderna att beställa online och de spenderar mer när de beställer online eller via en app. Studien visar också att gästerna kommer tillbaka 6% oftare och spenderar 20% mer varje gång, om de får använda sig av teknik när de gör en beställning. Appar och onlinelösningar ger också restauranger möjlighet att ta in nya kunder och öka försäljningen genom personaliserade erbjudanden.

Trend 4: Minska generationsgapet

Millennials och Generation Z, det vill säga personer som för närvarande är under 35 år, representerar sex av tio människor på planeten 2020. Att förstå vilka de är och hur de skiljer sig från tidigare generationer är absolut nödvändigt för alla restauranger som vill överleva kommande årtionden.

De yngre generationerna är ”hyperuppkopplade” och ser tekniken inte bara som ett medel för att förenkla sina liv, utan som en integrerad del av deras existens. De använder inte bara teknik för att hitta en restaurang online, de kommer också förvänta sig att kunna beställa och betala via telefonen och få det levererat hem till dörren.

Restaurangen de väljer kommer förmodligen ha en stark social media-närvaro, och de kommer sannolikt att bidra till den närvaron genom att betygsätta eller ladda upp bilder och beskrivningar av sina egna middagsupplevelser.

Millennials och Gen Z är hälsosammare, mer miljömedvetna och mer socialt medveten än tidigare generationer – eller åtminstone vill de att deras inköp ska spegla den bilden. Naturliga ingredienser, mindre kött och alkoholfria dryckesalternativ är viktigt för att få in yngre konsumenter på din restaurang.

fem restaurangtrender 2020

Trend 5: Få din mat att sticka ut i mängden

I en värld som domineras av digitala skärmar, är restaurangvärlden en av de få industrier kvar som kan erbjuda unika och minnesvärda verkliga upplevelser. Och det är precis det som dagens konsumenter letar efter när de ska gå ut och äta. Enastående bemötande, innovativ mat och intressant restaurangkoncept, DIY-alternativ och en balans mellan personlig service och teknik kommer att vara avgörande för att lyckas för framtida restauranger.

I en ny undersökning av Datassential ser man att mer än en tredjedel av konsumenterna väljer restauranger baserat på ”ny och intressant mat”. Och medan exotiska kryddor och kreativa rätter fortsätter att driva försäljningen, särskilt bland yngre kunder, är inte innovativ mat i sig själv tillräckligt längre. Restauranger är idag mycket mer än en plats där människor äter.

Oavsett om det är genom innovativ mat, unika teman eller DIY-alternativ, är det tydligt att personalisering och engagemang är vägen framåt. I ”The Restaurant of the Future” rapporterar Deloitte att 70% av konsumenterna letar efter appar som kan leverera personliga erbjudanden och förmedla känslan av att en restaurang ”känner dem” och 40% av kunderna vill höra ifrån en restaurang en gång i månaden eller oftare.”

Om du är intresserad av att ladda ner en gratis kopia av den fullständiga Trendrapporten så hittar du den här.