Brödernas

Enkelhet i centrum när Brödernas växer med Trivecs kassasystem

Med pizzor och burgare av högsta kvalitet som hörnstenar i sitt koncept är Brödernas en stjärna på uppgång på den svenska restauranghimlen. Med början i Stockholm och Visby är siktet inställt på att snart ha 20 restauranger runt om i landet.

Brödernas övergår till Domino

Restaurang Brödernas grundades 2018 av bröderna Jonas och Joakim Wiklander. Restaurangerna finns på fyra platser i Stockholm samt i Visby. Konceptet bygger på hamburgare och pizza av hög kvalitet i en härlig restaurangmiljö och med en välkomnande bar.

Nikita Jönsson, store manager at Brödernas

Som en del av restauranggruppen BankOMat har Trivecs kassasystem en bakgrund hos Brödernas, även om kedjan är nystartad. För att få del av möjligheterna som det nyare systemet ger blev Brödernas i Sickla den första enheten som använder Trivec Domino. Samtidigt började planeringen för att hela BankOMat-gruppen ska gå över till den nyare plattformen.

Vi gillar att det är enhetligt, då det blir lättare för personalen att flytta mellan våra restauranger om systemet och rutinerna ser likadana ut överallt. Det är också en fördel när vi öppnar nya enheter, säger Nikita Jönsson, enhetschef på Brödernas.

Digitaliserade kassarapporter

Som användare innebär det inte någon större skillnad att byta plattform till Domino. Det är nog mest en vanesak att komma in i det nya, menar Nikita. Den största fördelen som märktes direkt var att kassarapporten blir digital.

– Vi sparar väldigt mycket tid på att slippa göra skriftliga rapporter varje kväll och det är också en fördel att ägarna kan gå in själva, till exempel för att kolla hur försäljningen går.

Nikita uppskattar att de sparar uppemot 1 timmes arbetstid per dag genom att digitalisera processen runt kassarapporterna. Slår man ut det per år, över fyra enheter och multiplicerar det per arbetsdagar på ett år och timlönen per timma ser man snabbt att de sparar in mycket pengar på ett år. Nästan en halvtidstjänst om man ser till att det är 4 timmars arbetstid per dag. Och mer blir det när Brödernas växer och adderar nya enheter.

Exempel

Sparad tid: 1 timma/dag
Antal enheter: 4 enheter
Medellön: 130 kronor/timme
Restaurangen är öppen: 250 arbetsdagar per år

1 * 4 * 110 * 250 = 130 000 kronor per år tack vare digitaliserade kassarapporter.

Tydligt och enkelt

– Det viktigaste för oss är kassasystemet är enkelt, vilket vi fått med Domino. Det fungerar jättebra. Bordskartan är tydlig, det ger en god överblick över artiklarna och det är enkelt att gå in och göra ändringar Vi är också nöjda med supporten från Trivec, säger Nikita.

Varje restaurang har minst två kassor, med mobila terminaler kopplade dit. Backoffice-delen av Domino där ändringarna görs hanterar BankOMat-gruppen själva. Företaget har även integrerat kassasystemet med Personalkollen, vilket underlättar tidrapportering och löner.

– Det är väldigt smidigt att kunna hantera backoffice själva då man med ett knapptryck på datorn kan ändra namnet eller priset på en artikel, hur enkelt som helst. Om jag som är ansvarig inte befinner mig på restaurangen så kan jag ändå lätt sköta det jobbet hemma i soffan, säger Nikita.

Behovet av enkelhet finns förstås också i arbetet på golvet, med beställning, servering och betalning, där det både måste gå fort och bli rätt.

– En riktigt bra funktion är att vi får nummer på kvittona så att man kan hålla rätt på vems beställning det är. Vi gillar också att det är enkelt att lägga upp bord och även att splitta ett bord på flera kvitton, vilket det ofta handlar om på lunchen, säger Nikita.

Om Brödernas

Bröderna startade 2018 och har fyra restauranger i Stockholmsområdet samt i Visby. Kedjan ingår i BankOMat-gruppen som även driver restauranger på Fåfängan i Stockholm, i Örebro, samt Lofsdalen.

Klicka här för att läsa fler kundcase »

Boka demo

När du fyllt i dina uppgifter kommer du bli kontaktad av en av våra duktiga experter som berättar mer om våra produkter och visar hur de fungerar i praktiken.