Kunddata restaurang

Kunddata och analys för restaurang

Boka demo!

Att använda sig av data och analys för restaurang är till stor hjälp för att optimera din restaurangverksamhet. Faktum är att användningen av kunddata för restaurang håller på att förändra hela restaurangbranschen. Och det gäller att hänga med. Med vår webbtjänst My Trivec får tillgång till försäljningssiffror från din restaurang, du kan se vilka varor du har sålt mycket av och vad dina gäster i genomsnitt spenderar. Du kan även koppla på ett affärsanalyssystem till din verksamhet och göra ännu djupare analyser. Med ett integrerat bordsbokningssystem kan du spara data om dina kunder som du kan använda till utskick och anpassade erbjudanden.

My Trivec – få relevant data från din restaurang

Med vår webbtjänst My Trivec får du tillgång till all information som är relevant för din restaurang. Här kan du se försäljningssiffror i realtid och enkelt skapa och få anpassade rapporter. Oavsett var du befinner dig kommer du att ha full kontroll över din restaurang. Du kan dessutom lägga till fler tjänster i My Trivec om dina behov skulle utökas.

Data hjälper dig att fatta bättre beslut när det kommer till menyer och prissättning genom att hålla koll på vad den genomsnittliga kunden spenderar, vilka som är dina mest populära rätter och mycket mer.

Integrera ditt Trivec-system med ett analys-verktyg

Om du vill ta din analys för restaurang ett steg längre har vi ett stort ekosystem av partners och integrationer, och några av dem arbetar med analys och Business Intelligence (BI). Här kan du se den kompletta listan över våra partners. Med hjälp av våra analys-partners kan du få en större inblick i personalkostnader, menykonstruktion, prediktiv analys, budgetering, prognoser och mycket mer.

Tips hur du kan arbeta mer digitalt och öka lönsamheten!

Ladda ner vår digitala guide och få konkreta tips hur du kan locka fler kunder till din verksamhet genom att använda digitala verktyg. Du får även tips hur du effektiviserar logistiken samt hur du ökar lönsamheten. Missa inte detta!

Analys för att minska arbetskostnader

Personalkostnaden utgör naturligtvis en stor del av de totala utgifterna för att driva en restaurang, vilket gör det extra viktigt att optimera arbetskostnaderna så mycket som möjligt. Analys för restaurang kan till exempel hjälpa dig att identifiera de skift som inte är lika hektiska och inte kräver lika mycket personal. Data kan också hjälpa dig att bli mer strategisk och effektivare med schemaläggning och ge dig information om vad du i genomsnitt bör spendera på arbetskostnader.

Öka lönsamheten med menyn

Använd data från din restaurang för att avgöra vilka menyalternativ du ska behålla, vilka rätter som bör tas in på nytt och vilka måltider passar bäst för kampanjer och erbjudanden.

Menykonstruktion fokuserar på två huvudsakliga delar: efterfrågan och bidrag till marginalen. Det hjälper dig att ha koll på den nuvarande menyn och se hur bra den fungerar. Hjälper dig att avgöra om vissa av menyalternativen är för högt eller lågt prissatta och om du behöver ändra delarna eller ingredienserna för ett visst recept. Det gör det möjligt för dig att fatta genomtänka beslut gällande popularitet kontra lönsamhet.

Fullbokat med hjälp av analyser

Varje tomt bord innebär minskad lönsamhet. Analyser kan ge dig en bättre inblick i verksamheten och hjälpa dig att göra rätt saker för att förhindra tomma bord. Du kan få reda på om dina no show-siffror är höga och vad du kan göra för att undvika dem. Till exempel så kanske du måste ta en närmare titt på dina boknings- och reservationsprocesser. Du kan se vilka tider som är minst hektiska och bestämma om du ska locka med specialerbjudanden eller rabatter för att på så sätt hålla borden fullsatta under dessa tider.

Prediktiv analys är viktigt för restauranger

Prediktiv analys använder historiska data för att förutspå framtida trender och resultat. Historiska data kan alltså hjälpa dig att göra ditt företag ännu mer lönsamt. Du kan använda den för att göra bättre och mer exakta schemaläggningar, beställa rätt mängd och typ av artiklar, minimera ditt matsvinn och mycket mer.

Boka en demo!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar, berättar mer om våra produkter och hur de kan passa just din verksamhet.