Kung Carls Restauranger & Barer

Kung Carls Restauranger & Barer har dubblat omsättningen

Kung Carls Restauranger & Barer

Vi fick en pratstund med Jan Andersson, krögare och delägare i restaurangbolaget i Hotel Kung Carl och Bistro la Belle Epoque samt Joakim Swahn, VD, hur de gör för att driva en lönsam verksamhet.

Kung Carls Restauranger & Barer driver både restaurang, bar samt events och ligger ett stenkast från Stureplan i Stockholm. Verksamheten tog ett jättesprång under pandemin när de kunde ta över Starbucks lokaler som låg bredvid hotellet med ingång mot den folktäta Kungsgatan.

Trivec – en pålitlig partner med bred produktportfölj för tillväxt

För att kunna realisera sina tillväxtplaner behöver Kung Carls Restauranger & Barer en stabil och pålitlig partner som klarar av komplexa arbetssätt och har en bred produktportfölj, och valet föll på Trivec. Janne och Joakim vill ha ett system som är användarvänligt, som klarar av många olika typer av arbetssituationer, har bra support och service och som är kompatibelt med andra system.

De ville även ha en leverantör som är mer på tårna än deras förra leverantör och finns tillgänglig med lokala kontaktpersoner och support som stöttar upp. För Kung Carls Restauranger & Barer är det viktigt att ha långsiktiga och goda relationer med sina leverantörer, och Trivecs trevliga och kunniga personal var också med i beräkningen när de valde leverantör.

 Vi valde Trivec för deras användarvänliga lösningar, breda produktportfölj och stora partner-ekosystem som vi ser som en viktig del i att driva en lönsam restaurangverksamhet. Men även för deras trevliga och kunniga personal, vi värdesätter långsiktiga relationer med våra leverantörer, säger Janne Andersson, krögare och delägare i Kung Carls Restauranger & Barer

Dubblat omsättningen efter pandemin – bistron i fokus

Effekten av den nya lokalen har varit enorm och bättre än vad Janne och Joakim hade väntat sig. De har dubblat omsättningen efter pandemin, då de blev mycket mer synliga med baren som har öppet 365 dagar om året som lockar nya gäster. Det har spillt över på de andra verksamheterna, den franska Bistron La Belle Epoque, brunchen, deras evenemang och hotellet.

Tidigare sålde de för mycket mat jämfört med dryck för att vara lönsamma. Men nu har de vänt trenden och drycken står för 60% och maten för 40% av intäkterna.

Tydliga tillväxtplaner

Janne och Joakim har tydliga tillväxtplaner och planerar många nya spännande koncept. Som dragbingo på onsdagar, LOL Comedy club med Jakob Öqvist på torsdagar, stans grymmaste aftwork med en livehybrid och DJ på fredagar och dining jazz på lördagar.

HandyPay gör det enkelt att öppna upp nya ytor

De använder sig idag av fasta kassor i kombination med HandyPay (en mobil order och beställnings-enhet för servisen) som gör det enkelt att ta beställningar och betalningar på nya ställen. Det här är praktiskt när de kör sina event som deras jazzkvällar. Istället för att sätta upp en kassa i den delen av lokalen, kör de HandyPay-enheter och personalen kan komma igång på en gång och ta order samt betalningar.

Rapporter och statistik viktigt för lönsamhet

Rapporter och statistik är viktigt för Janne och Joakim för att kunna sköta en lönsam verksamhet och de får dagliga försäljningsrapporter från MyTrivec som de följer noggrant. De har även integrationer till personalsystem och ekonomisystem för minskad administration.

QR-koder som komplement

Kung Carl ska köra en pilot med Karmas QR-kodlösning på uteserveringen och takterrassen, som är integrerat i Trivecs kassasystem. Om det fungerar bra ska de även köra QR-koder på brunchen, för room-service och i minibaren. För Janne och Joakim misstänker att merförsäljningen på framför allt dryck skulle kunna vara högre än vad den är idag, och de vill göra det så enkelt som möjligt för sina gäster att beställa och betala.

De kommer inte att dra ner på serveringspersonal, utan ser QR-koder som ett komplement för gästen att välja om de vill beställa något mer. Gästerna kan såklart välja att tillkalla på servisen och lägga sin beställning där också.

Kung Carl restauranger och barer

Driver sin restaurangverksamhet som ett privat företag

Janne och Joakim ser på restaurangverksamheten som vilket företag som helst, där det är viktigt att ha koll på sina intäkter och kostnader, de följer statisk och rapporter noggrant för att se till att verksamheten går med plus.

Utmaningen som många restauranger har, menar Janne och Joakim är att de driver verksamheten som bara en restaurang där man förut inte hade samma krav på uppföljning och statistik. Man tog inte beslut baserat på data utan körde på, och de lever fortfarande kvar i mångt och mycket och gör det svårt för restauranger att bli lönsamma.

Är du intresserad av att veta mer hur vi på Trivec jobbar med Kung Carls restauranger & barer, eller andra kunder? Tveka inte att höra av dig till oss redan idag.

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.