Scandinavian Resorts

Tillgänglighet och lokal närvaro viktigt för Högfjällshotellet

Med 13 restauranger och barer samt en bred verksamhet är Sälens Högfjällshotell en modern klassiker i den svenska fjällen. För att servering och betalning ska gå smidigt krävs ett fungerande betalsystem och en leverantör som alltid går att nå. Trivec har tagit sig an utmaningen från ”Högis” restauranger och deras gäster.

Högfjällshotellet i Sälen

Högfjällshotellet i Sälen är en klassisk destination i den svenska fjällvärlden och idag det är inte bara snön och backarna som lockar gästerna. ”Högis”, som funnits sedan 1930-talet, utgör alltjämt hjärtat i Sälenområdet – Nordens största turistort. Hotellet har utvecklats till en modern resort med bekvämligheter som biograf, spa och stora konferenslokaler. Variationerna är stora även inom den traditionella verksamheten med restauranger och barer. Här finns idag 13 olika mat- och dryckeskoncept, från burgare i backen till Fine Dining på hotellet.

Pålitligt och skräddarsytt kassasystem

För att hantera sin breda verksamhet så effektivt som möjligt behöver Högfjällshotellet ett pålitligt och framtidssäkert kassasystem. Sedan 2015 är det Trivecs system som används i anläggningens restauranger, barer och övriga serveringar. Installationen omfattar även Gammelgården i Sälen. Utgångspunkten för att byta system var främst att Högfjällshotellet behövde ett kassasystem med en pålitlig och närvarande leverantör.

Det viktigaste var att Trivec visade intresse och verkligen engagerade sig för att kassalösningen skulle fungera för oss. Vi fick ett skräddarsytt system utifrån våra behov, säger Thommy Backner, VD på Scandinavian Resorts som driver Högfjällshotellet.

Givetvis fanns även tekniska och funktionella krav kring effektivitet och användarvänlighet, men viktigast av allt är att systemet fungerar när personalen arbetar med det, i servicetillfället och när det är dags att ta betalt.

Integrationer mot hotell- och ekonomisystem

Det var en utmaning för Trivec att kunna hantera Högfjällshotellets ganska spretiga förutsättningar i en och samma plattform, men det lyckades och Scandinavian Resorts medarbetare uppskattar backoffice-delen i kassasystemet, ett verktyg som hjälper dem att få god överblick över verksamheten.
Ett annat grundkrav var att betalsystemet ska fungera tillsammans med och kunna integreras mot andra IT-funktioner, främst schemaläggningen som ingår i hotellsystemet och ekonomisystemet.

Ett kassasystem som är enkelt att använda

Scandinavian Resorts strävar efter ett betalsystem som är enkelt för personalen att hantera och ser positivt på alla möjligheter till effektivisering av arbetet på restaurangerna. Möjligheterna med trådlösa enheter för beställning och betalning förbättras ständigt och skärmar blir användbara i större utsträckning, till exempel på Högfjällshotellet testar man till exempel om köksskärmar kan ersätta skrivare.

Men tekniken är aldrig ett självändamål. Att kassasystemet är enkelt att använda och går snabbt att lära sig väger tyngre för ett företag som driver en utpräglad säsongsverksamhet. Under vintern har Scandinavian Resorts 160 restauranganställda, till stor del är det nya medarbetare som snabbt ska komma in i rutinerna. Dessutom är det vanligt att personalen växlar mellan olika enheter där kassorna hanteras på lite olika sätt.

Lokal support ger trygghet

Under högsäsong är verksamheten på Högfjällshotellet igång i stort sett dygnet runt. Då krävs inte bara effektiva system, utan i praktiken också en leverantör som kan rycka ut när det behövs. Trivec svarar för löpande support på hårdvaran och utbildar medarbetarna så att de kan underhålla programvaran på egen hand, bland annat när det handlar om att uppdatera artiklarna i systemet.

Vi känner en trygghet med Trivec genom att de har en tillgänglighet som vi saknade tidigare. Det finns alltid någon som svarar när vi ringer och vi får uppmärksamhet för de ärenden som vi lyfter, säger Thommy Backner.

Om Scandinavian Resorts

Scandinavian Resorts driver Sälens Högfjällshotell anno 1937 och Gammelgården Hotell & Restaurang med anor från 1600-talet. Denna resort är en värld av upplevelser med 13 restauranger och barer, Europas största After Ski, egen biograf, spa & gym, skiduthyrning, sportshop, concierge och konferenslokaler för upp till 800 personer. Över 30 stora event sker årligen på Högis. Scandinavian Resorts har totalt 1 800 bäddar fördelade på Sälens Högfjällshotell, lägenheter och Gammelgården Hotell & Restaurang.

Boka demo!

När du fyllt i dina uppgifter kommer du bli kontaktad av en av våra duktiga experter som berättar mer om våra produkter och visar hur de fungerar i praktiken.