5 restaurangtrender som restaurangägare inte kan ignorera

Ladda ner hela trendrapporten här!

5 restaurangtrender som kommer att definiera 2022!

Årets rapport om restaurangtrender fokuserar på fem nyckelområden inom branschen, från hälsa och välmående till det föränderliga landskapet för kundupplevelser. Ingen trendrapport skulle vara komplett utan att ta upp hur pandemin har påverkat branschen. Vi tittar också på hur tekniken hjälper till att diversifiera intäktsströmmar och effektivisera servicen.

Det har varit några utmanande år för restaurangbranschen, men 2022 signalerar en vändning. Människor är hungriga efter unika upplevelser och rätter. Hälsa, välbefinnande och hur vi sköter vår kropp står fortfarande i främsta rummet. Fräsch, hälsosam, säsongsbetonad och hållbar mat är en nyckelförutsättning för restauranger som vill frodas. Engagerande matupplevelser och konceptrestauranger kommer att vara nyckeltrender i år.

Ladda ner hela trendrapporten här!

Restaurangtrend 1

Hälsomedveten mat kommer att dominera menyerna

En växande hälsotrend bland konsumenter som innefattar våra sinnen, kroppar och livsstilar driver en ökad medvetenhet om matval.

Restaurangtrend 2

Digitalt är på uppgång igen

Tekniken löser en rad av restaurangägares utmaningar i år, från leveransproblem till att hantera kundernas förväntningar och krav.

Restaurangtrend 3

Matupplevelser

Restaurangens betydelse som mötesplats för verkliga upplevelser och plats för njutning ger många möjligheter att skapa en mångsidig matupplevelse.

Restaurangtrend 4

Restaurangdrift 2022 – det nya normala

Restaurangverksamheten börjar återgå till det normala eller åtminstone det nya normala, där restaurangägare optimerar för en säker, automatiserad och välplanerad restaurang.

Restaurangtrend 5

Finansiering av en restaurang 2022

2022 kommer att bli ett omdanande år för restaurangbranschen när krögare ger sig ut i det nya normala.

Hälsomedveten mat kommer att dominera menyerna

En växande hälsotrend bland konsumenter som innefattar våra sinnen, kroppar och livsstilar driver en ökad medvetenhet om matval. Vilket i slutändan återspeglas i dagens restaurangmenyer. Vi ser en anmärkningsvärd förändring mot rena och färska produkter i växtform. Och även om kött fortfarande är en del av konsumentens kost, är det idag nödvändigt att förstå hur det har fötts upp innan det hamnade på tallriken.

Vi är mer medvetna om maten vi äter

Pandemin gjorde oss alla uppmärksamma på vikten av hälsa och välbefinnande. Vi är mer medvetna än någonsin tidigare om maten vi äter och var den kommer ifrån. Under 2022 förutspår vi att trenden med hälsosam mat kommer att fortsätta i snabb takt. Traditionella restauranger, kaféer och snabbmatsställen erbjuder idag hälsosamma menyalternativ i sitt standarderbjudande och det kommer att öka i år. Till exempel har McDonald’s tillkännagett fem nya globala Happy Meal-mål som ska uppnås i slutet av 2022. Dessa erbjuder balanserade måltider, förenklade ingredienser och transparent näringsinformation.

Matgäster letar efter lokala råvaror

År 2022 kommer matgäster i allt större utsträckning att leta efter restauranger som serverar lokalproducerade råvaror. Trenden med att köpa från lokala gårdar fortsätter. Och eftersom problemen med leveranskedjor fortsätter att påverka världen är det affärsmässigt smart att köpa lokalt. Man sparar på fraktkostnader förknippade med internationella produkter och säkerställer att produkterna är färska eftersom de inte har frysts för att förlänga hållbarheten. Dessutom stödjs det lokala ekosystemet och hjälper restauranger att minska sina koldioxidavtryck.

Digitalt är på uppgång igen

Tekniken löser en rad av restaurangägares utmaningar i år, från leveransproblem till att hantera kundernas förväntningar och krav. Tekniken kommer att vara en stor del av framgångsrika restaurangers verktygslåda. Oavsett om restauranger vill skapa en engagerande eller interaktiv upplevelse i år eller effektivisera processerna inom restaurangen.

Användandet av mobila menyer och digitala betalningar kommer att öka

Att ha en närvaro hos leverans-appar är vanligt men vi ser även att konceptet med att ta emot beställningar på restaurangers egna webbplatser kommer att utvecklas under 2022. För restauranger som huvudsakligen är utformade kring bordsservering kommer det digitala att spela en stor roll i år. Digitala menyer med bordsbeställningsalternativ kommer att vara en prioritet för matgäster. Digitalt är nu i hög grad en del av restaurangutbudet och en viktig del att ha i åtanke för framtida beslut gällande sin restaurangverksamhet.

90 procent av matgästerna gör research online innan de bokar bord

Webbplatser för recensioner och sociala medier används mer än någonsin av restaurangbranschen och det kommer inte att förändras i år eller framåt. Enligt bokabords-tjänsten OpenTable undersöker 90 procent av matgästerna en restaurang online innan de bestämmer sig för var de ska äta.

Människor går inte hemifrån utan sin mobiltelefon eller en uppkopplad enhet idag, vilket har resulterat i ökad entusiasm för mobila interaktioner på restauranger. Drivet båda av kunderna som vill hantera sin egen köpresa, samt av restauranger som vill öka sin service och sin lönsamhet. Både digitala menyer och digitala betalningar blir allt vanligare under 2022.

Matupplevelser

Det föränderliga landskapet inom restaurangscenen innebär att en kund väljer en lyxig matupplevelse ena dagen och ett snabbmatsställe nästa dag. Mångfald, kvalitet och erfarenhet står högt på listan över behov för restaurangbesökare 2022.

Restaurangens betydelse som mötesplats för verkliga upplevelser och plats för njutning ger många möjligheter att skapa en mångsidig matupplevelse. Krögare som har kundfokus och ser till att leverera det som kunder verkligen vill ha, kommer att blomstra under 2022.

Restaurangen blir en scen 2022

Restaurangen kommer att bli mer en scen när restauranger som vill utveckla sitt koncept bortom god mat och service kommer att öka. Att förflytta matgäster till en unik plats eller väcka restaurangen till liv antingen genom layout, bilder, ljud och sensorisk teknik eller i vissa fall med restaurangpersonalen själva. Det är några trender vi förväntar oss att se mer av i år.

Restaurangdrift 2022 – det nya normala

Restaurangverksamheten börjar återgå till det normala eller åtminstone det nya normala. Där restaurangägare optimerar för en säker, automatiserad och välplanerad restaurang. Matgäster är hungriga efter en upplevelse som känns som förr i tiden men i en miljö som klarar av dagens utmaningar med personalbrist, smidiga processer, smittskyddstänk och digitala lösningar.

Tekniska lösningar hjälper restauranger 2022 att ge bättre service

Pandemin i vilken form den än tar i framtiden har redan påverkat restaurangbranschen enormt mycket kring bemanning, säkra miljöer och allmänhetens beteendeförändring. Restauranger har kompletterat fantastisk personal med effektiva automationslösningar i sina restauranger. Att kunna boka bord, se menyer, beställa och betala via mobiltelefonen eller annat självbetjäningssätt har varit en livlina för restauranger. För att kunna hålla öppet och fungera effektivt. Denna trend kommer att fortsätta att utvecklas under 2022 för att säkra kundupplevelsen och servicen. Framförallt när det är en stor utmaning att hitta erfaren personal.

Ändrade matvanor på restaurangen

Högre livsmedelspriser och globala leveranskedjeproblem har resulterat i att råvaror står högt på agendan i år. Många restauranger har sett att intäkterna från avhämtning och matleveranser ökat. Men under 2022 förväntar vi oss att se kunden återvända till restaurangerna personligen. Hälsosamma alternativ kommer att vara viktiga  för gästerna i år. I vissa fall för att motverka de mindre hälsosamma valen under nedstängningar av samhället. Matgäster söker upplevelsen ute på restaurangen men de vill känna sig säkra med ett smidigt beställnings- och betalningsförfarande.

Finansiering av en restaurang 2022

2022 kommer att bli ett omdanande år för restaurangbranschen när krögare ger sig ut i det nya normala. För de lyckosamma kommer det att vara ”business as usual” där kunderna kommer tillbaka till nivåer före pandemin. Men för många kommer det att bli ett år av flexibilitet när världen återgår till det normala efter pandemin. De restauranger som kan anpassa sina erbjudanden efter de nya förhållandena kommer att klara sig bäst.

Möjligheter för investerare

Det traditionella restaurangkonceptet kommer att fortsätta att anpassa sig under 2022 i takt med att hyres- och finanstrycket ökar. Pop-up restauranger, food trucks och dark kitchen kommer fortfarande att vara populära i år eftersom branschen blir mer mångsidig än någonsin.

I år kommer branschen att kämpa för att komma på fötter igen och vi förväntar oss att det blir ett maraton snarare än en sprint. Med banker som lånar ut mindre pengar och inte stödjer nya företag kommer det att bli svårare att finansiera öppnandet av nya restauranger. Många större kedjor kommer att koncentrera sig på att göra det bästa av vad de har. Stigande matkostnader, hyror och finansiell press kommer bara att öka de utmaningar som restaurangerna står inför i år. Vi hoppas att det tar fart snabbt!

En ökad mängd tomma lokaler kommer att öppna nya dörrar för investerare som söker möjligheter i år. Oavsett om det är för restauranger eller andra förehavanden. Foodcourts och dark kitchen har blivit populära och vi förväntar oss att dessa verksamheter fortsätter att fylla tomma kommersiella fastigheter under 2022.

Ladda ner din kopia av Trendrapporten och läs hela rapporten idag!

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.