5 restaurangtrender som restaurangägare inte kan ignorera

Ladda ner hela trendrapporten här!

5 restaurangtrender som restaurangägare inte kan ignorera efter pandemin

I den här artikeln kan du läsa om fem restaurangtrender efter pandemin som du bör ha koll på om du arbetar inom restaurangbranschen. För att överleva och blomstra i det nya klimatet. Vi har kombinerat många års erfarenhet inom branschen med råd från experter inom den globala och europeiska restaurangbranschen.

Fråga vilken restaurangägare eller expert som helst och de kommer att berätta samma sak. Branschen har gått in i en ny fas av förändring. Och det är förändringar som skapar nya möjligheter för de som är redo att anpassa sig och sin verksamhet. God mat och bra service kommer alltid att vara hörnstenar inom restaurangnäringen, men det räcker inte längre.

Ladda ner hela trendrapporten här!

Restaurangtrend 1

Hälsa och säkerhet för människor och planeten

Dagens konsumenter efterfrågar fler hälsosamma och ekologiska alternativ. Både för hälsan och miljöns skull.

Restaurangtrend 2

Gör din mat tillgänglig

Bekvämlighet fortsätter att driva på köpbeslut. Dagens konsumenter är tekniskt kunniga, värdemedvetna och vill optimera sin tid på bästa sätt.

Restaurangtrend 3

Använd tillgängliga innovationer

Tekniska lösningar som online-beställning, mobila betalningssystem blir allt vanligare och mer självklart. Enligt en studie av Deloitte föredrar 40% av kunderna att beställa online och de spenderar mer när de beställer online eller via en app.

Restaurangtrend 4

Minska generationsgapet

Millennials och Generation Z representerar sex av tio människor på planeten 2020. Att förstå vilka de är och hur de skiljer sig från tidigare generationer är absolut nödvändigt.

Restaurangtrend 5

Få din mat att sticka ut i mängden

I en värld som domineras av digitala skärmar, är restaurangvärlden en av de få industrier kvar som kan erbjuda unika och minnesvärda verkliga upplevelser.

Hälsa och säkerhet för människor och planeten

I den första restaurangtrenden ser vi att dagens konsumenter efterfrågar fler hälsosamma och ekologiska alternativ. Både för hälsan och miljöns skull. En av de största mat-trenderna är efterfrågan av det köttfria proteinet. Acumen Reserch and Consulting förutsätter att ökningen av växtbaserade livsmedel kommer att öka med över 9% fram till år 2023.

Men det är inte bara hälsosammare alternativ som efterfrågas. Kunderna vill även att restauranger ska vara transparanta när det kommer till information om både näringsinnehåll och ansvarsfull produktion. De företag som kommer ta ledningen de närmaste åren är de som tar medveten konsumtion till nästa nivå.

Gör din mat tillgänglig

Bekvämlighet fortsätter att driva på köpbeslut kan vi se i restaurangtrend nummer två. Dagens konsumenter är tekniskt kunniga, värdemedvetna och vill optimera sin tid på bästa sätt. De är vana att använda teknik för att förenkla sina liv och de vill att deras middagslösningar ska vara lika snabba och bekväma som resten av deras köpbeslut. Att anpassa sig efter konsumentens villkor har blivit ännu viktigare efter pandemin. Bekvämlighet är så viktigt att det listades som den viktigaste faktorn vid restaurangbesök av hela 82% av de tillfrågade i Mintels Global Food and Drink Trends 2019-rapport.

Ett av de bästa sätten att göra maten tillgänglig är genom hemleverans eller att kunden hämtar upp sin mat själv. Enligt Business Online beställer 86% av alla konsumenter hemleverans minst en gång i månaden. Hemleverans har haft en årlig tillväxt på 7% under de senaste åren. Även om det fortfarande är en liten del av den totala försäljningen, är det en växande trend som inte bör ignoreras.

Använd tillgängliga innovationer

I restaurangtrend nummer tre ser vi att digitala tjänster fortsätter att expandera. Enligt Restaurant Insider, 2020, har digital beställning och hemleverans ökat 300% snabbare än bordsservering sedan 2014.

Ett av de enklaste sätten att integrera teknik i en restaurang är öppna upp för fler möjligheter att beställa och betala för gästen. Exempelvis med mobila beställnings- och betalningsalternativ. Vidare kan du underlätta för restaurangpersonalen genom att tillhandahålla digitala verktyg som hjälper dem i sin vardag. Det finns exempelvis lösningar som digitala köksskärmar och mobila enheter för bordsbeställning.

Tekniska lösningar som online-beställning och mobila betalningssystem blir allt vanligare och mer självklart. Enligt en studie av Deloitte föredrar 40% av kunderna att beställa online. Och de spenderar mer när de beställer online eller via en app. Studien visar också att gästerna kommer tillbaka 6% oftare och spenderar 20% mer om de får använda sig av teknik när de gör en beställning. Appar och onlinelösningar ger också restauranger möjlighet att ta in nya kunder och öka försäljningen genom personaliserade erbjudanden.

Minska generationsgapet

I restaurangtrend nummer fyra ser vi att ökningen av den yngre generationen på planeten blir allt viktigare. Millennials och Generation Z, det vill säga personer som för närvarande är under 35 år, representerar sex av tio människor på planeten 2020. Att förstå vilka de är och hur de skiljer sig från tidigare generationer är absolut nödvändigt för alla restauranger som vill överleva kommande årtionden.

De yngre generationerna är ”hyperuppkopplade” och ser tekniken inte bara som ett medel för att förenkla sina liv, utan som en integrerad del av deras existens. De använder inte bara teknik för att hitta en restaurang online. De förväntar sig att kunna beställa och betala via telefonen och få det levererat hem till dörren.

Restaurangen de väljer kommer förmodligen ha en stark social media-närvaro. Och de kommer sannolikt att bidra till den närvaron genom att betygsätta eller ladda upp bilder och beskrivningar av sina egna middagsupplevelser.

Millennials och Gen Z är hälsosammare, mer miljömedvetna och mer socialt medveten än tidigare generationer, eller åtminstone vill de att deras inköp ska spegla den bilden. Naturliga ingredienser, mindre kött och alkoholfria dryckesalternativ är viktigt för att få in yngre konsumenter på din restaurang.

Få din mat att sticka ut i mängden

I restaurangtrend nummer fem kikar vi på hur du kan sticka ut bland mängden. I en värld som domineras av digitala skärmar, är restaurangvärlden en av de få industrier kvar som kan erbjuda unika och minnesvärda verkliga upplevelser. Och det är precis det som dagens konsumenter letar efter när de ska gå ut och äta. Enastående bemötande, innovativ mat och intressant restaurangkoncept, DIY-alternativ och en balans mellan personlig service och teknik kommer att vara avgörande för att lyckas för framtida restauranger.

I en ny undersökning av Datassential ser man att mer än en tredjedel av konsumenterna väljer restauranger baserat på ”ny och intressant mat”. Och medan exotiska kryddor och kreativa rätter fortsätter att driva försäljningen, särskilt bland yngre kunder, är inte innovativ mat i sig själv tillräckligt längre. Restauranger är idag mycket mer än en plats där människor äter.

Oavsett om det är genom innovativ mat, unika teman eller DIY-alternativ, är det tydligt att personalisering och engagemang är vägen framåt. I ”The Restaurant of the Future” rapporterar Deloitte att 70% av konsumenterna letar efter appar som kan leverera personliga erbjudanden och förmedla känslan av att en restaurang ”känner dem”.  40% av kunderna vill höra ifrån en restaurang en gång i månaden eller oftare.

Ladda ner din kopia av Trendrapporten och läs hela rapporten idag!

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.