Digital meny – så lyckas du!

Digital meny

I dagens digitaliserade samhälle lever vi mer eller mindre lika mycket på nätet som i verkligheten. Din digitala närvaro är därför viktig och en välskött hemsida ger besökaren ett positivt intryck. Att sätta fingret på vad era besökare är ute efter är A och O. Det bör ni ha med er när ni bygger upp en tillfredsställande hemsida med en digital meny.

En potentiell besökare till er restaurang är förmodligen ute efter en matupplevelse. Upplevelsen kan vara ”jag är hungrig, ge mig mat” eller ”jag vill sitta ner och njuta en stund”. Oavsett så är maten alltid central. Därför är det viktigt att er digitala meny är lättillgänglig och lättförstådd.

Ladda ner vårt white paper ”Så ser framtidens restaurang ut” här.

Do’s and Don’ts med digitala menyer

Gör din digitala meny tillgänglig

Er digitala närvaro är alltså viktig, och en potentiell besökare vill troligtvis ta del av er meny innan besöket. Vad ska man då tänka på när man gör en meny tillgänglig på sin hemsida?

  • Do: Se till att menyn är lätt att hitta så fort besökaren kommit in på er hemsida. Det ska vara något av det första de ser.
  • Don’t: ”Göm” inte menyn bakom onödigt många klick.


Det ska vara enkelt, helt enkelt! 

Tänk på menyn som restaurangens hjärta. Det som serveras är en stolthet som ska basuneras ut, och nyckelordet är att det ska vara enkelt. För att de ska välja just er restaurang så måste menyn vara attraktiv för sällskapet. Detta innebär att många vill kolla på menyn i förhand. Och om menyn är svår att hitta online så kan det innebära en förlorad kund.

  • Do: Skriv ut hela menyn på en dedikerad sida på er webb.
  • Don’t: Ha inte menyn som en nedladdningsbar PDF.

Skippa PDF:er!

Om den digitala menyn är tillgänglig som en nedladdningsbar PDF innebär det att besökarna slussas vidare till ett nytt fönster i webbläsaren. Därför vill vi undvika det. Steget tillbaka till hemsidan för att till exempel boka bord eller kontakta er är helt plötsligt långt bort. Därför är risken att förlora den potentiella kunden är större. Detta är ännu mindre önskvärt om det sker på en mobiltelefon, då PDF-formatet inte är anpassat för telefoner. Vägen tillbaka till hemsidan blir då ännu krångligare.

 

Ranka högre på Google med en digital meny

När ordet ”meny” står utskriven under en dedikerad ”menyflik” på er hemsida är det inte bara tydligt för besökaren. Det är även anpassat till både dator och telefon – vilket innebär att kunden stannar kvar på hemsidan längre. Steget till att boka ett bord eller hitta mer information blir kort, eftersom kunden har all information på en plats. Detta kan även gynna er på fler sätt och få fler kunder att få upp ögonen för er. Genom att skriva ut er meny på hemsidan ökar ni även chanserna att ranka högre genom relevanta sökningar på Google. Sökmotorn kan nämligen läsa av ord som ”pizza”, ”caesarsallad” eller liknande ord som används på hemsidan. Och om en potentiell kund till exempel söker på en rätt ni erbjuder i er meny så rankar ni högre i sökresultaten än om menyn är en nedladdningsbar PDF. Det beror på att sökmotorn inte kan läsa av innehållet i PDF:en.

Läs mer om varför restauranger bör använda qr koder.

Lycka till med er digitala meny!

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.