Berns Salonger

Berns Salonger

Sedan 1863 har Berns bjudit upp till dans och festligheter i hisnande salonger med inslag av kinesiska jonglörer, mat i absoluta världsklass och pampiga detaljer. Restaurangchef Anna Lundblad berättar om Berns historia, festliga jubileum och hur Trivec har varit och kommer fortsätta vara en viktig del i Berns verksamhet.

  • 39 kassor fördelade mellan restauranger, barer och hotell

  • 80 + integrerade kortterminaler i daglig drift

  • 2h / dag sparas tack vare digitala kassarapporter och drickshantering

Berns fantastiska historia

Redan 1863 lades grunden för vad vi idag känner som Berns Salonger, beläget på en av de mest attraktiva adresserna i Stockholm – med utsikt över Berzeliiparken och Östersjön. Den pampiga byggnaden uppfördes av Heinrich Robert Berns, konditor och restauratör, och den 1 augusti 1863 öppnades portarna till den ståtliga byggnaden för nyfikna restaurangbesökare.

Berns bestod från början av en salong. Idag finner vi nya salonger, såsom Berns Asiatiska, Calle P, eventlokaler, nattklubbar, hotell och barer. Många tillbyggnationer har skett sedan Berns tidiga dagar, och hotellet på Berns har precis passerat 30-årsstrecket.

En del av den asiatiska inspirationen sägs komma från kinateatern. En grupp kinesiska jonglörer hade genomfört sin sista föreställning och ville inte resa tillbaka till Kina. De ville stanna i Sverige. Berns anställde dem som kockar, och bevarade den inspiration de fått från jonglörerna. Man kan säga att den asiatiska inspirationen fortfarande sitter i väggarna.

 

Berns sett utifrån

 

Insåg tidigt behovet av att byta kassasystem

När Anna tillträdde som restaurangchef för Berns Salonger under 2017 insåg hon tidigt behovet av att byta leverantör av kassasystem. ”Den tidigare leverantören hade problem med att få integrationer att fungera som de skulle, och vi fick lägga mycket tid på manuellt arbete – som personalhantering och kassarapporter” berättar Anna.

”Vi saknade viss funktionalitet som att kunna anpassa rapporter. Som restaurangchef med budgetansvar är det ju svårt att visa hur restaurangen presterar när man inte kommer åt siffrorna”

Anna berättar att hennes jobb som restaurangchef går ut på att få driften att fungera, och se till att personalen mår bra. Optimera och maximera. Därför var det dags att hitta en ny leverantör som kunde stötta Annas arbete.

 

Trivec Domino var rätt för Berns

”Mina tidigare erfarenheter av Trivec fick mig att bjuda in dem till en dialog” berättar Anna. ”Systemet är lättanvänt, de flesta i vår personal har tidigare erfarenhet av systemet och även om de inte har det så är det lätt att komma igång.”

Jag behövde inte jämföra med någon annan, jag visste att Trivec var rätt för oss.

Anna hade tidigare inte arbetat i Trivec Domino, som är den nyare Trivec-plattformen. ”Jag blev positivt överraskad av Domino. Jag hade varit borta från Trivec under en period, vilket jag tror var en fördel då min förväntning var att det skulle vara samma som vanligt men Domino överträffade mina förväntningar”

 

Berns Salonger

 

Integrationerna som saknades tidigare

1. Personalhantering

Personalhantering äter upp mycket tid för de som har ett manuellt arbetssätt. Med den tidigare leverantörens lösning tvingades personalen på Berns att lägga obefogat många timmar på att lösa bemanningsfrågan och dricksen, dagligen. Det ska tilläggas att Berns är en stor organisation med cirka 150 heltidsanställda, samt uppemot 200 extra timanställda.

Bemanningen fungerar superbra. Det är enkelt att se hur mycket personal som behövs eftersom allt är sammankopplat med kassan.

I och med att Berns är en kontantfri verksamhet kan de även utnyttja den automatiserade och digitala dricksutbetalningen som finns i Trivec Domino. Eftersom personalsystemet är integrerat med Domino kan systemet kalkylera dricks baserat på antal arbetade timmar, avdelning (servis, kök, bar, hov, etc.) och sedan fördela summan rättvist. Helt utan mänsklig handpåläggning.

2. Kassarapporter

På samma sätt som Berns nu utnyttjar en automatiserad process för dricksutbetalningar kan de även spara många timmar per dag på digitala kassarapporter.

Totalt har Berns 39 installerade kassor och över 80 kortterminaler fördelade mellan de olika restaurangerna och hotellet. I kombination med det automatiserade drickshanteringen sparar processerna dem mellan 1–2 timmar om dagen. Det blir många timmar på ett år.

3. Anpassade rapporter

När Anna Lundblad började arbeta som restaurangchef på Berns slog det henne tidigt att rapporteringen skulle bli en stor utmaning. De rapporter som behövdes för att påvisa verksamhetens resultat fanns, men de kunde inte anpassas efter Berns behov.

”Jag gillar att kunna skapa nya, specifika rapporter för olika syften. Det saknade jag hos vår tidigare leverantör, och det kändes kritiskt att få det på plats” säger Anna. ”Trivec tar fram de rapporter jag önskar och det är olika för olika enheter.”

Trivec Dominos BackOffice har den funktionalitet som saknades på Berns, de skräddarsydda rapporterna som efterlystes i rapporteringssyfte till ägare och andra intressenter.

 

Trivecs support får en guldstjärna

Anna berättar att några av de absolut mest avgörande faktorerna till varför hon väljer Trivec är support-teamet.

”Supporten är så bra, de svarar alltid och leveransen är alltid personlig och snabb. Det funkar alltid” säger Anna om Trivecs support som är tillgänglig 24 timmar om dygnet, inklusive jouren.

”Någonting jag uppskattar med Trivec är att alla som arbetar där förstår vår vardag och våra utmaningar. Dem vi ringer in till och pratar med har tidigare erfarenhet av krogbranschen och pratar vårt språk”.

 

Berns och Trivec i framtiden

Anna uttrycker att hon förutsätter att arbetet med Trivec fortsätter vara väldigt nära. ”Ibland känns det nästan som att jag jobbar på Trivec, eller att dem jobbar på Berns. Det är unikt. Man ställer liksom alltid upp för varandra.”

Anna berättar att hon ser på Trivec som mer än en leverantör. Snarare ser hon Trivec som en samarbetspartner till Trivec, och att samarbetet bara blir tightare under de närmsta åren.

”Man kan lita på Trivec.”

 


Om Berns Salonger

Berns Salonger uppfördes och öppnade sina portar för allmänheten 1 augusti 1863, då bestående av endast en salong med utsikt över Berzeliiparken och Östersjön. Sedan dess har flera tillbyggnationer och renoveringar skett, och idag består verksamheten av flera restauranger, eventlokaler, nattklubbar, barer och hotell. Berns Salonger ägs av Stureplansgruppen.

75-årsjubileum under 2019

Under många år ekade lokalerna på Berns tomma, och byggnadens vackra fönster var övertäckta. Byggnaden såg närmst förfallen ut. Vilket den också var till viss del. Men under 1900-talet rustades Berns upp igen, och återställdes till tidigare skick – vilket är vad vi får uppleva idag när vi besöker de enastående lokalerna.

Anna Lundblad berättar om ett 75-årsjubileum som firades under februari månad (2019), där det serverades rätter från originalmenyn som hon hittat i lokalen. Menyn var från när Berns först startades, och under en av jubileumsdagarna kostade alla rätter enligt originalpriser. Desserterna var det som var absolut dyrast på den tiden kostade mellan 3–5 svenska kronor, vilket ansågs vara dyrt på den tiden. ”Maträtterna kostade ungefär en krona – så notorna var inte så höga den dagen”, berättade Anna.

 

Om Trivec

Trivec är en ledande leverantör av kassasystem till den europeiska marknaden för restaurang, bar, hotell och café. Våra lösningar förenklar och optimerar betalningen samt underlättar styrningen av verksamheten. I Trivecs produkterbjudande ingår kassasystem, kortterminaler, handhållna enheter och dryckessystem, med flexibla alternativ för integration med bokning, ekonomi, personal, inköp och lagerfunktioner. Trivec grundades 1993 och har över 8000 kunder runt om i Europa och kontor i Sverige, Norge, Danmark, Belgien och Frankrike. Läs mer här ⇒