Malmö FF

Malmö FF ökar försäljningen med dubbla procentenheter med kassasystem från Trivec

Med kapacitet på 24 000 besökare har Stadion i Malmö sedan invigningen 2009 sålt ett och annat popcorn. Inte nog med att Stadion innefattar 56 kiosker, 2 folköl-stånd, 6 barer, 2 restauranger och drygt 40 loger, där all försäljning i Trivec sköts av 250–300 timanställda. Det krävs noggrann planering med tydlig information för att en matchdag ska kunna genomföras sömlöst.

  • 228 st Kassor, betalterminaler och iPads installerade på Stadion

  • 20s Tid som sparas in per kortbetalande kund

  • 200+ Timanställda vid matchdag och stora arrangemang

MFF Event tog över driften på Stadion inför säsongen 2019

MFF Event AB driver som helägt dotterbolag till Malmö Fotbollsförening all event-, restaurang- samt kioskverksamhet på Stadion i Malmö sedan 1 januari 2019. Merparten av de nio heltidsanställda arbetade tidigare för den externa operatören som haft ansvar för verksamheten på arenan.

Under matchdagar finns det uppemot 300 timanställda personer som arbetar på plats i någon av Stadions:

  • 56 kiosker
  • 2 folköls-stånd
  • 6 barer
  • 1 restaurang med drygt 200 sittplatser
  • 1 större restaurang för sponsorer och event med maxkapacitet på 2 200 personer
  • Drygt 40 loger med totalt plats för 560 personer

 

Marcus Lehtonen, Head of Food and Beverage för MFF Event AB

 

Trivec var rätt leverantör för MFF Event

Marcus Lehtonen, Head of Food & Beverage berättar om hur Trivec varit en viktig byggsten när MFF Event tog över driften på Stadion inför säsongen 2019.

”Då driften tidigare låg hos extern aktör var kassasystemet deras. Vi behövde ha ett nytt, välfungerande system som klarade av höga volymer transaktioner under kort tid. Jag hade tidigare erfarenhet av Trivecs kassasystem och support.”

Marcus fortsätter, ”Trivec passade oss eftersom vi behövde en stor aktör med erfarenhet av en komplicerad verksamhet. Lokal förankring var också viktigt eftersom support på plats är önskvärt vid matcher och större arrangemang.”

Installerat på Stadion finns:

  • 72 kassor
  • 8 iPads
  • 148 kortterminaler, varav alla är integrerade

Det är viktigt för Marcus att alla som arbetar på Stadion under en matchdag har ett system som är enkelt och smidigt att lära sig på ett par minuter. ”Vi valde Trivec mycket på grund av funktionalitet. Dels då det finns möjlighet att färgkoda menyval – vilket gör Trivec lättjobbat för de som bara är på plats någon gång i månaden” berättar Marcus och fortsätter ”att vi dessutom använder integrerade kortterminaler är direkt avgörande. Jag uppskattar att vi sparar oss uppemot 15–20 sekunder per kortköp gentemot det tidigare kassasystemet.”

 

Supportrarna är på plats – både Trivec och MFF:s!

Det är inte bara MFF-supportrar som är på plats när det vankas matchdag. Även Trivecs support är närvarande. En faktor som kvalificerade Trivec som en potentiell leverantör av kassasystem var just att Trivec kunde erbjuda support på plats.

”Att ha support på plats vid matchdagar och större event är en fantastisk service. Merkostnaden vi betalar är ju liten i förhållande till om en kassa går ner under en period,” förklarar Marcus.

Att ha support på plats vid matchdagar och större event är en fantastisk service. Merkostnaden vi betalar är ju liten i förhållande till om en kassa går ner under en period.

Ungefär 3,5 timmar innan matchstart är Trivecs support på plats på Stadion och hjälper till. ”Jag har gjort ett promenadschema för supportteknikerna att följa, och på så sätt vet jag alltid var de är om någonting dyker upp. Jag behöver alltid prioritera min personal, och då är det en enorm trygghet att ha Trivec på plats.”

”Supporten tar även steg utanför vad de egentligen jobbar med om de upptäcker att någonting i driften är tokigt. Då kan de notifiera mig på en gång” berättar Marcus och skrattar till.

 

MFF Event AB använder Trivec på Stadion

 

Enkelt kassasystem för de hundratals eventanställda

En vanlig dag (inte matchdag) har Marcus personalansvar för 9 andra kollegor. En matchdag stiger den siffran bortemot 300 personer, och de allra flesta arbetar i Trivec. Det ställer höga krav på ett system som är enkelt och snabbt att lära sig.

”Vår största utmaning är och fortsätter vara att få fler än 200 personer som arbetar någon enstaka gång per månad att lära sig ett nytt system. Vi har löst detta tillsammans med Trivec genom att initialt ha ett mer begränsat sortiment som är enkelt att hantera både operationellt samt i kassan,” säger Marcus.

 

Försäljningen ökade med tvåsiffriga procentenheter på bara några månader

MFF Events försäljning har inte bara ökat sedan de tog över verksamheten på Stadion och började använda Trivec, den har kort och gott skjutit i taket.

”Målet är att kassasystemet inom avtalsperioden skall vara självfinansierat genom ökad försäljning och lönsamhet. Det målet kommer att överträffas med råge,” förklarar Marcus.

Målet är att kassasystemet inom avtalsperioden skall vara självfinansierat genom ökad försäljning och lönsamhet. Det målet kommer att överträffas med råge.

”Försäljningssiffrorna ökar med tvåsiffriga procenttal oavsett hur vi mäter. Vi har mätt faktisk försäljning, snittcheckar och så vidare och trots en prissänkning på 9 %-enheter så ökar försäljningen som sagt med tvåsiffriga procentenheter. Den reella ökningen är alltså väldigt stor.”

 

Samarbetet med Trivec – nu och i framtiden

MFF Event har varit tydliga från start, och tillsammans har tydliga mål identifierats; både långsiktiga och kortsiktiga mål som utgångspunkter för samarbetet. Initialt är målet att säkerställa att MFF Event kan genomföra driften inom ramar för alla lagar, avtal och dylikt. Kortsiktigt prioriteras upplevelsen för besökarna på Stadion; både på matchdagar och icke matchdagar.

”Samarbetet med Trivec är tätt, flexibelt och givande,” fastslår Marcus och fortsätter. ”Avtalet sträcker sig ett antal ytterligare år framåt och jag finner ingen anledning att ens överväga en ny sonderingsrunda avseende kassasystem i nuläget.”

Om MFF Event AB

Malmö FF är en utav två fotbollsföreningar i Allsvenskan som sköter driften av sin Stadion. Malmö FF äger själva Stadion, har eget ansvar för driften av fastigheten och sköter från januari 2019 även driften av all servering på Stadion; såväl matchdagar som icke matchdagar. Malmö FF är den historiskt mest framgångsrika svenska fotbollsföreningen med bland annat 20 SM-guld och 14 Cupsegrar. De senaste tio åren har Malmö FF vunnit fem guld samt även kvalificerat sig för Europeiskt gruppspel vid fem tillfällen.

Om Trivec

Trivec är en ledande leverantör av kassasystem till den europeiska marknaden för restaurang, bar, hotell och café. Våra lösningar förenklar och optimerar betalningen samt underlättar styrningen av verksamheten. I Trivecs produkterbjudande ingår kassasystem, kortterminaler, handhållna enheter och dryckessystem, med flexibla alternativ för integration med bokning, ekonomi, personal, inköp och lagerfunktioner. Trivec grundades 1993 och har över 8000 kunder runt om i Europa och kontor i Sverige, Norge, Danmark, Belgien och Frankrike.