Måste man ha ett kassasystem för restaurang?

Kassasystem för restaurang, hotell, café och bar från Trivec

Måste man ha ett kassasystem för restaurang?

För dig som driver restaurang och som säljer varor och tjänster för mer än 210 00 kr per år (4 prisbasbelopp 2023) finns en skyldighet att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister som registrerar betalningar. Ett kassaregister är ett kassasystem som registrerar försäljning. I försäljningen ingår, förutom kontant betalning eller med kontokort, alla former av elektroniska betalningar som mobile pay, apple pay och exempelvis ”Swish”. Syftet med att registrera din försäljning är att skapa konkurrens på rättvisa villkor. Kassaregistret ska vara anmält till Skatteverket, som också genomför kontroller. De företag som inte uppfyller kraven kan komma att få en kontrollavgift på 10 000 kronor.

Ett kassasystem registrerar ordrar och betalningar på ett strukturerat sätt som du kan följa upp. I ett kassasystem kan du se skickade ordrar samt de betalningar som gjorts. Ett kassasystem bör vara skalbart så att du kan växa med det om din verksamhet växer. Mobila order- och betallösningar liksom digitala köksskärmar är ytterligare sätt att höja gästupplevelsen. Med mobila enheter kan du ta beställningar och betalningar snabbare samt lättare hålla reda på beställningar. Ett kassasystem gör det möjligt för dig att ha kontroll över verksamheten samt att du kan få ut dagsrapporter över försäljning och moms.

Kassasystem restaurang

Läs mer om Trivecs kassasystem för restaurang

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.