Pandemin blev startskottet för ”den digitala restaurangen”

 

 

 

 

 

 

Pandemin blev startskottet för ”den digitala restaurangen”

Restaurangerna drabbades hårt under pandemin, strikta regler och tidiga stängningstider fick restaurangerna att tänka om.

Den digitala restaurangen

Att använda sig av digitala appar för catering, utveckla online beställningen för mat eller börja med appar för take away restaurang blev vägen fram. Den ”digitala restaurangen” som begrepp föddes. Restaurangkoncept som ”ghost-kitchen” (delivery-only-restaurants) har startat upp i allt högre grad, allt för att behålla och locka nya kunder. Med största sannolikhet kommer vi att se nya restaurangkoncept utvecklas ännu mer i Europa i framtiden.

Online ordering

Online-beställning för mat, restaurang-appar och ”Ghost Kitchen”

Pandemin gjorde det tydligt – restaurangerna behövde utveckla sin online beställning för mat. Beställning via webben blev lika viktig som order-appar för restaurang. När människor rekommenderades att undvika trängsel och hålla avstånd behövdes effektiva restaurang-appar för logistik baserat på smarta digitala lösningar. För vissa restauratörer blev Ghost Kitchen (endast leverans-restauranger) det nya normala. Tredjepartsleverantörer samt integrationer för restauranger som Foodora och Uber Eats samt digitala kösystem för restauranger integrerades längs vägen. I framtiden kommer vi se fler olika typer av beställnings- och order-appar, så kallad omnichannels för restaurang för en sömlös kundupplevelse.

Sociala medier för restaurang, digital marknadsföring och digitala kanaler

Den digitala kundupplevelsen handlar om mer än att beställa mat online och betala med hjälp av en smart phone. Digitala kanaler som Instagram för restaurang och Facebook för restaurang spelar en stor roll för hur dagens kunder gör sina val. Recensioner från tidigare kunder i appar som The Fork och Tripadvisor är avgörande när kunderna väljer var de går. Ett tips är därför att vara aktiv i sociala medier och följa hur kunden uppfattar sitt restaurangbesök.

Social Media

Trivec erbjuder ett brett utbud av produkter som Handy och Buddy utformade för att öka kundupplevelsen och ge mer tid åt gästerna!

Trivec Buddy enkel mobilbeställning

Digitala bordsbeställningar, digitala menyer och digitala köksskärmar

Vad många restaurangägare insåg i pandemin var hur man kunde dra än mer nytta av sitt kassasystem. Enkel backoffice och möjligheten att korrigera prissättning och maträtter i digitala menyer blev en nödvändighet. Många insåg nyttan av ett smidigt digitalt flöde från beställningar till betalning och utcheckning. För de restauranger som hade gäster underlättade det för servitörerna att kunna göra digitala bordsbeställningar via ett mobilt beställningssystem som Trivec Handy. Via Handy skickas ordern automatiskt till köket och baren så att de kan göra i ordning mat och dryck medan servitören fortfarande pratar med gästerna. Mindre spring fram och tillbaka uppskattas av gästerna.

Läs mer om vår mobila lösning Handy och om våra digitala köksskärmar!

Ett integrerbart kassasystem som en del av den digitala restaurangen – kundupplevelsen i fokus

I pandemin började de restauranger som hade möjlighet att använda sina lokaler på ett nytt sätt. Ett mobilt kassasystem för restaurang som Trivec Go (surfplatta) kan enkelt flyttas runt i rummet eller följa med ut på uteserveringen eller trottoarkanten. Det mobila pos-systemet är flexibelt och lätt att anpassa till gästflödet och behoven på just din restaurang. Vårt fullskaliga kassasystem stöder alla dina processer från bordsbokning och bordshantering till logistik i restaurangen och vid betalning. Trivec Go ger dig tillgång till våra rapporteringsverktyg där du kan skapa egna anpassade rapporter. Allt på en surfplatta.

Om du behöver flera kassasystem eller kassor för din restaurang kan du enkelt ansluta dem till samma skattebox eller svarta låda, kopplad till en extern server så att det går så snabbt som möjligt.

Trivec Go mobilt kassasystem
My Trivec Analytics

Data och analyser av din restaurang – Trivec – nyckeltal för restauranger

Ett kassasystem som ger dig automatiska försäljnings- och vinstrapporter och som enkelt kan integreras med personal-, redovisningssystem och lagerhantering är till stor nytta! Realtidsstatistik är viktig för att förstå kundbeteenden och köpmönster och gör det möjligt för dig att bättre möta dina kunders behov. Men också för att hålla kostnaderna nere genom att beställa de råvaror som säljer bäst.

Få en bättre inblick i restaurangbranschen, se vad vi erbjuder och läs mer här!

Digitala självbetjäningskiosker för restaurang och digitala menyer för restauranger

Idag förväntar sig kunder snabb service på fast food restauranger (Quick Service Restaurants). Digitala självbetjäningskiosker med tydliga menyalternativ och menytavlor för restauranger underlättar när de köper snabbmat över disk. Effektivt köande, helst utomhus, blev standard i corona-pandemin och något som snabbmatsrestaurangerna var duktiga på att skapa. Beställningar inomhus via en självbetjäningskiosk ansluten till köket, som enkelt tar kunden till kassa och betalning är också mycket effektivt. Självbetjäningskiosker gör det ofta lättare att mersälja eftersom gästerna enkelt kan lägga till något de glömt eller beställa kaffe och efterrätt själva.

Self service kiosk

Boka en demo!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar, berättar mer om våra produkter och hur de kan passa just din verksamhet.