Marknadsföra restaurang

Marknadsföra restaurang - tips hur du lyckas!

Marknadsföra restaurang

Låt gästerna sköta marknadsföringen

Hur fick du nys om din senaste restaurangupplevelse? Kanske var det ett ställe du passerat många gånger och blivit nyfiken på, eller något du sett en annons för? Eller var det kanske genom en rekommendation från en vän, eller en lockande bild på sociala medier?

Ladda ner vårt white paper ”10 steg att digitalisera din restaurang” här.

Det är ingen nyhet att vänners ord väger tungt. Det finns ett grundläggande förtroende som bryter igenom bruset och startar konversationer. En stor del av kontakten mellan människor sker idag via sociala medier. Det delas vardag, fest, glädje, sorg och äventyr och blir därför ett kraftfullt verktyg, inte minst för marknadsföring. Låt oss gräva djupare i detta.

 

Nöjda gäster = effektiv marknadsföring

Har du funderat på konceptet att låta dina gäster sköta marknadsföringen åt dig? För att finnas måste man synas, och för att synas måste man stå ut och attrahera. I dagens djungel av medier och konkurrens kan det vara svårt att göra just det, synas. Effektiv marknadsföring kretsar kring att nå ut till en specifikt utvald målgrupp. Även kring att spetsa kommunikationen och budskapet så att det verkligen når fram. Men, problemet som ofta dyker upp är att målgruppen är bred. Väldigt bred. Vem går på restaurang? Vem är personen som skulle uppskatta vår mat och interiör? Finns det sätt att nå ut till alla, och hur gör vi det?

Sociala medier, alla har vi någon form av relation till fenomenet. Vi kretsar tillbaka till scenariot att du fått nys om ett nytt ställe via en rekommendation från en vän. Ett ord du litar på. Hen har delat en bild på Instagram och ni startar en konversation. Delade bilder och lovord i sociala medier är en stor tillgång som ska tas till vara på. Organisk marknadsföring via nöjda gäster väger tungt och får spridning. Speciellt i den krets den nöjda kunden rör sig i – troligtvis matchar en stor del av denna krets er målgrupp.

 

Nudging – få dina gäster att vilja dela med sig av sin upplevelse

Finns det sätt att påverka denna organiska marknadsföring via gästerna, utöver att leverera minnesvärd service och god mat? Det finns ett fenomen som kallas för nudging. Syftet med nudging är att ”puffa” individer till att fatta beslut som främjar en viss sak, utan att påverka handlingsfrihetet. Hur kan det appliceras till sociala medier? Här kommer fyra tips:

Skapa upplevelser som gästen vill dela med sig av

Events, tävlingar och överraskningar skapar minnesvärda stunder som gärna förevigas via foto och video och delas med andra. Kanske en fotovänlig dessert eller flashig drink, eller att det varje kväll delas ut pris till gästen med roligaste kuriosan?

Uppmaningar på exempelvis menyer och i interiören

Det kan vara en skärm med ett liveflöde av taggade inlägg på Instagram och Facebook, eller en hashtag på menyn. Kanske finns det även en fotohörna med instavänlig dekor?

Erbjud något extra

Laddmöjligheter för telefon, kvinnliga sanitetsprodukter på toaletterna och fritt Wifi är exempel på det lilla extra. Det som gör restaurangupplevelsen extra minnesvärd och behaglig. De små gesterna lyfter helhetsintrycket och viljan att dela med sig.

Interagera!

Återdela inlägg och stories som ni blir taggade i. Gäster ser detta och kan uppmuntras att dela sina bilder för en chans att synas i era medier. Interaktion bygger relationer, och kunden känner sig sedd och uppskattad.

 

Var aktiva

I samklang med det sistnämnda, interaktion, är det även viktigt att vara aktiv. Sociala medier är en plats dit gästerna kan gå för att få en känsla för restaurangen. Även för att bygga upp en förväntan inför sitt besök. Låt era medier genomsyras av er personlighet och den image ni vill utstråla.

Var aktiv

Aktiva medier berättar för gästen att ni har öppet och skapar en förväntan inför besöket. Hen får en känsla för er personlighet och vad ni har att erbjuda.

Våga vara personlig

Var inte rädd för att skapa relationer med era följare. Visa vilka som jobbar hos er och låt följarna få följa med behind the scenes. Bjud in till att lära känna personerna bakom varumärket och bygg förtroende.

Använd hashtags

Att använda lokala och aktuella hashtags kan få er att dyka upp i fler flöden.

Ställ frågor

Ha med en fråga i era inlägg, ge följarna en chans att interagera med er och starta konversationer. Det sätter sig i minnet.

 

Underskatta inte kraften när gäster delar innehåll i sociala medier

För att finnas måste man synas, och för att synas måste man stå ut och attrahera. För att göra det i sin tur måste det skapas någon form av engagemang. Även en vilja hos följarna att stanna kvar och komma tillbaka och dela sina positiva erfarenheter.

Vänners ord väger tungt, och en god erfarenhet som delas på sociala medier attraherar den nöjda kundens närmaste krets. Vilket kan skapa ringar på vattnet. Ett aktivt flöde, interaktion och gäster som vill dela med sig av sin upplevelse är tre hållpelare för organisk marknadsföring.

Vill du veta mer?

Läs vår snabbkurs i sociala medier för krögare.

Kontakta oss!

När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.